lördag, september 13, 2014

Oopsies

Nu när jag inte längre äter vetemjöl blir jag ju ändå sugen på bröd ibland. Oopsies är ett alternativ. De kanske inte är något för dig som inte gillar ägg, eftersom de har en tydlig äggsmak, men prova gärna! Liknar inget annat jag har ätit förut.

Såhär blev de första gången jag provade. Tror att jag tog ut dem lite för tidigt ur ugnen och dessutom provade jag varianten med fiberhusk och bakpulver i eftersom de skulle bli mer brödlika då. Jag vet inte det jag. Mina blev bara fluffigt pösiga och svåra att breda smör på...


Nästa gång provade jag utan fiberhusk och bakpulver och fick till en, vad jag tycker, bättre konsistens och plattare form, men fortfarande lätta och fluffiga:


7-8 stycken bröd

3 ägg
100 gram philadelphiaost
en nypa salt
1/8 tsk vinäger (jag använde det jag hade hemma, dvs. vitvinsvinäger, men jag kan tänka mig att andra vinägersorter funkar också)
(för lite brödigare konsistens: ½ msk fiberhusk + 1 tsk bakpulver)
eventuellt vallmofrön eller sesamfrön

Sätt ugnen på 150 grader.

Knäck äggen och separera vitor och gulor.
Vispa vitorna hårt med vinäger och salt. Du ska kunna vända bunken upp-och-ned utan att äggvitorna rinner ur.

Vispa gulor och färskost (ev. med fiberhusk och bakpulver) så det blir slätt och vänd sedan försiktigt ner äggsmeten i vitorna så att pösigheten du vispat upp i äggvitorna inte försvinner. Det gör ingenting om smeten inte blir slät.

Klicka ut på ugnsplåt med bakplåtspapper. Strö eventuellt frön ovanpå.

Grädda i 25 minuter.

När de är färdiggräddade och har svalnat kan du lägga dem i en påse, med bakplåtspapper mellan varje så att de inte fastnar ihop. Stoppa i frysen - om det blir några kvar efter provsmakningen ;)

Receptet kommer från bloggen 56kilo.se där du även hittar andra spännande lågkolhydrats-recept.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar