tisdag, september 02, 2014

Tonfiskbiffar

Något som är gott och otroligt mättande är tonfiskbiffar. Tre stycken är en lagom portion för mig. Sist jag gjorde biffarna använde jag en liten (95 g som finns i tre-pack) och en stor burk (200 g) tonfisk i vatten för att få ihop till 6-7 st. Av endast en stor burk blir det 5 stycken och i så fall räcker det med två ägg. Man kan välja att krydda dem med det man är sugen på just för tillfället. Ibland har jag använt grillkrydda eller limepeppar. Det jag använde den här gången som blev en riktig hit var Santa Maria Chicken & Steak.




  • 1 stor och en liten burk tonfisk i vatten
  • 3 ägg
  • valfri krydda
  • smör att steka i


Låt tonfisken rinna av och hacka sönder den i en bunke. Knäck i äggen och krydda efter behag. Rör runt så allt blandas. Stek i en stor stekpanna, så får du plats med 3-4 biffar åt gången. "Fös in" ägget som kommer att flyta ut lite runt biffen. Vänd när de fått fin färg.

Servera med grönsaker eller rivna morötter och en klick smör för extra fett. Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar